Kobling mellom testene og håndboka
8.1 Overslag med små tall (2, 3)
8.2 Overslag opptil 100 (3, 4)
Introduksjon
Både i hverdagslivet og i matematikken gjør vi ofte overslag i mange situasjoner. Derfor er det viktig å ha fokus på utvikling av effektive strategier knyttet til overslag. Overslag bør ikke begrenses til å gjelde bare hele tall, men er også vesentlig i arbeid med brøk, desimaltall og prosent.
Vi gjør stadig overslag av alle typer måleenheter, blant annet lengde, areal, volum, vekt, masse, vinkler, temperatur, tid og penger.
Det er viktig at barn stifter bekjentskap med omtrentlige svar, og ser det som en integrert del av den matematiske tankeprosessen. Når elevene møter mengder der antallet er stort, vil det være naturlig å introdusere overslag. Det er også viktig å presisere at flere svar kan være like gode eller riktige.
Eksempler på misforståelser og misoppfatninger
- Elever er ofte ikke klar over hensikten med å gjøre overslag.
- De gjenkjenner ikke situasjoner der overslag er hensiktsmessig.
- De tror at overslag er det samme som å gjette.
- De mangler gode strategier for å gjøre overslag.
- Noen elever tror det er nødvendig å ha et eksakt svar før de kan gjøre overslag.
Anbefalinger og gode spørsmål
Be elevene om å
- si et tall som er litt større enn 7
- si noen tall som er nær 15
- si noen tall som er i nærheten av 20
- si noen tall mellom 45 og 55
Be elevene anslå størrelsen på en mengde, uten å telle:
- Hvor mange mennesker er det i rommet? Flere enn 10? Færre enn 40?
- Se for deg halvparten av denne haugen med kuber. Hvor mange?
- Her er en bunke med 20 bøker. Hvor mange bøker tror du det er på den hylla der?
- Her er det noen bilder av knapper. Legg dem i rekkefølge. Hvilket bilde viser færrest knapper? Hvilket viser flest knapper? Hvilke viser mer enn 20? Hvilket bilde tror du viser 50 knapper?
En åpen tallinje merket med «null» og «20» eller «null» og «100» er en nyttig modell for å øve på overslag.
- Her er ei tallinje fra 0 til 20. Hvor vil du plassere 14? Hvilket tall kan det være? (Pek et sted på tallinja.)
- Her er ei tallinje fra 0 til 100. Hvor vil du plassere 14? Hvilket tall kan det være? (Pek et sted på tallinja.)