Kobling mellom testene og håndboka
22.1 Bli fortrolig med lommeregneren (4, 5)
22.2 Bruk av lommeregner til addisjon og subtraksjon (4, 5, 7, 8, 9, 10)
22.3 Bruk av lommeregner til alle de fire regneoperasjonene (+, -, x, ÷)
22.4 Bruk av lommeregner i forbindelse med penger, valg av rekkefølge for inntasting, bruk av minnetast, bruk av prosenttast, bruk av konstante funksjoner, legge inn brøk (6, 7, 8, 9, 10)
Introduksjon
Lommeregneren brukt på riktig måte er et nyttig hjelpemiddel. Det er spesielt to gode grunner for at lommeregneren bør brukes i skolen. For det første kan den brukes av læreren som et nyttig læringsverktøy. For det andre vil opplæring i riktig bruk og trening kunne bidra til en effektiv bruk av lommeregner i hverdagssituasjoner. Det mest grunnleggende er at elevene lærer å bruke lommeregneren til å regne med de fire regneartene, og at læreren vet hvordan lommeregneren kan brukes i klasserommet for å støtte opp om elevenes matematiske utvikling.
Lommeregneren kan produsere svar raskt og nøyaktig (hvis man trykker på de riktige tastene). Hvis hovedmålet med matematikktimen er problemløsing og utforsking, kan lommeregneren forhindre at utforskingen stopper opp på grunn av at elevene regner feil eller bruker for lang tid på utregningen. I tillegg er lommeregneren nyttig for å kunne generere mange resultater raskt, slik at disse kan brukes til å lete etter mønster og sammenhenger.
Lommeregneren er også et nyttig hjelpemiddel i undervisningen når man jobber med varierte strategier for å innarbeide god forståelse av ulike begreper. Sparrow (2004) gir anbefalinger om hvordan barn kan hjelpes ved riktig bruk av lommeregner i tidlige skoleår. Hans anbefalinger er blant annet disse:
- 1. til 3. trinn: Grunnleggende gjenkjenning av sifrene og regnetegnene for de fire regneartene, bruk av slettetasten, det å kunne sammenligne håndskrevne tall og tall i lommeregnerens vindu.
- 4. til 5. trinn: Bruk av konstantfunksjonen til gjentatt utregning, overslag og rutiner for å sjekke svar, tolke desimaldelen av et svar, og forstå avrundings- og avkortingsreglene på lommeregneren.
- 6. til 7. trinn: Bruke minnetasten, bruk av negative tall, kunne regne med flereoperasjoner etter hverandre og kunne velge passende utregningsmetode (hoderegning, papir og blyant eller lommeregner).
En slik oppbygging av ferdigheter i lommeregnerbruk er nyttig for å kunne bruke den hensiktsmessig.
Fra de aller første skoleårene må elevene lære å ikke stole på lommeregneren hvis de ikke kan bekrefte svaret ved ny utregning eller ved å gjøre overslag i hodet. Av denne grunn gir bruk av lommeregneren enda større behov for hoderegningskunnskaper. Siden lommeregneren takler komplekse beregninger like lett som enkle, bør barna også arbeide med store tall når de bruker lommeregneren. Det skal imidlertid understrekes at elevene skal være skeptisk til svarene på lommeregneren med mindre de har blitt sjekket, og de må ha god forståelse for posisjonssystemet, spesielt i forhold til desimaltall. (se kapittel 4, 11, 16 og 17). Spesielt når det gjelder pengeberegninger må de kunne gjenkjenne 6,5 i vinduet på lommeregneren som 6,50 kr (se kapittel 4).
Eksempler på misoppfatninger
Det er som regel bare to misoppfatninger små barn har når de begynner å bruke lommeregneren. Tallene kommer opp på skjermen fra høyre. Derfor tror noen elever at de skal taste inn sifferet lengst til høyre først. Dette er den mest vanlige misoppfatningen, men den er relativt lett å rydde opp i. Den andre er at lommeregneren er en slags magisk boks som sier fra hvis en gjør feil. De fleste elever opplever at lommeregneren fører til en økning av indre motivasjon for læring på grunn av at det er spennende med teknologi:
- Eleven vil taste inn 482, og begynner med å taste tallet 2.
Anbefalinger og gode spørsmål
Lærerne må være godt kjent med lommeregneren og kunne bruke de ulike tastene og funksjonene. Konstantfunksjonen er spesielt nyttig for å øve på hoderegning for enkeltelever. Vi anbefaler ikke å bruke prosenttasten på lommeregneren. Det er bedre å konsentrere seg om å forstå prosentbegrepet, og heller kun bruke lommeregneren til utregningen med de fire regneartene. Bortsett fra noen timer med spesielt fokus på lommeregneren, bør lommeregneren integreres i og berike matematikkundervisningen.
- Bruk av konstant addisjonsfunksjon for å øve på rekketelling. For eksempel hvis en skal telle med 4, tastes 0 + 4, og deretter = gjentatte ganger. Da kommer 4, 8, 12, 16 osv. opp i vinduet. Eleven velger et tall, for eksempel 6, trykker 0 + 6, starter å telle med 6, og trykker = etter hvert tall for å sjekke om hun/han har sagt riktig tall.
- Bruk lommeregneren til å øve på multiplikasjonstabellen. Elevene kan regne i hodet og bruke lommeregneren til å kontrollere resultatene.
- Lek Stryk ut for å øve på posisjonssystemet. Tast inn et tall, for eksempel 362,87. Prøv å fjerne hvert siffer ved i tur og orden å subtrahere det passende tallet. For å fjerne sifferet 6, må man taste inn -60. For å fjerne sifferet 8, må man taste inn - 0,8. Det å fjerne hvert siffer, krever forståelse av posisjonssystemet. Tast inn passende tall for å øve på små og store tall med og uten desimaler.
- Be elever om å regne ut 6 + (7 x 4) på lommeregneren. Elevene kan først regne ut (7 x 4) og deretter addere 6 til resultatet. Alternativt kan de bruke minnetasten. For eksempel taste inn 6 i minnet (6 og M+), deretter regne ut 7 x 4. Til slutt adderer de 6 til resultatet ved å trykke på +MR. Øv på dette med lignende utregninger, slik at elevene kan spare tid.
- Organiser konkurranser mellom elevene ved å bruke lommeregneren. Elevene bruker hoderegning eller ark og blyant. Diskuter for hvilke beregninger bruk av lommeregneren tar lenger tid.
Bruk lommeregneren til å utforske mønster. For eksempel hva skjer når en adderer 10 til et tall? Hvorfor er dette lett å regne ut i hodet? Er det riktig at hvis en multipliserer et tall med 9 så vil tverrsummen til svaret alltid være 9? Test dette for mange tall. Det er lurt å sjekke at beregningene stemmer.