Hopp til hovedinnhold

DEL B. LÆRERVEILEDNING I UNDERVISNING OM TALL OG TALLBEHANDLING

Tallene i parentes bak hvert underkapittel forteller hvilke tester som har spørsmål fra dette temaet. For eksempel vil testene på nivå 3 og 4 inneholde spørsmål fra underkapittel 2.4 «Telle med tieroverganger».

Tallforståelse

1 Gjenkjenne antall

  • 1.1 Antallskonservering (1)
  • 1.2 Se sammenhengen mellom hvor mange og antallet i en mengde (2)

2 Tall og telling

  • 2.1 Legge ut objekter som samsvarer med et gitt tall (2)
  • 2.2 Se sammenhengen mellom tallord og tallsymbol knyttet til små tall (2)
  • 2.3 Se sammenhengen mellom telling og «hvor mange» (2)
  • 2.4 Telle med tieroverganger (3, 4)
  • 2.5 Telle med hundreroverganger (4, 5)
  • 2.6 Telle større tall (5, 6, 7)
  • 2.7 Telle baklengs (3, 4)
  • 2.8 Telle med to, fem og ti om gangen (3, 4)
  • 2.9 Telle med desimaler og brøker (6, 7)

3 Posisjonssystemet

  • 3.1 Gruppere sammen tall og telle gruppene (f.eks. fire tiere) (4, 5)
  • 3.2 Posisjonssystemet: ener- og tierplass (3, 4)
  • 3.3 Posisjonssystemet: ener-, tier- og hundrerplass (4, 5, 6)
  • 3.4 Kunne plassere hele tall på ei åpen tallinje (4, 5, 6, 7)
  • 3.5 Ikke standardoppdeling av hele tall
  • 3.6 Forstå posisjonssystemet for store tall (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)

4 Desimaltall

  • 4.1 Desimaltallnotasjon inkludert penger og måling (5, 6, 7)
  • 4.2 Størrelsen på desimaltall (5, 6, 7, 8, 9)
  • 4.3 Den relative størrelsen på desimaltall (6, 7, 8, 9, 10)
  • 4.4 Forstå posisjonssystemet for desimaltall (5, 6, 7, 8, 9, 10)

5 Brøk

  • 5.1 Bruke begrepene «en halv» og «en firedel» (5, 6)
  • 5.2 Representere brøker med samlinger av objekter og områder (5, 6, 7, 8)
  • 5.3 Bruke brøk i hverdagssituasjoner (5, 6, 7, 8)
  • 5.4 Forstå brøk med 1 i telleren (5, 6, 7, 8)
  • 5.5 Størrelsen på brøker (6, 7)
  • 5.6 Forstå likeverdige brøker (8, 9, 10)
  • 5.7 Relativ størrelse på brøk (6, 7, 8, 9, 10)
  • 5.8 Plassere brøker på ei tallinje (6, 7, 8, 9)

6 Prosent og sammenhengen mellom brøk, desimaltall og prosent

  • 6.1 Forstå prosent (7, 8, 9, 10)
  • 6.2 Forstå sammenhengen mellom brøk, desimaltall og prosent (8, 9, 10)
  • 6.3 Sammenligne brøk, desimaltall og prosent (8, 9, 10)

7 Negative tall

  • 7.1 Negative tall

8 Overslag

  • 8.1 Overslag med små tall (2, 3)
  • 8.2 Overslag opptil 100 (3, 4)
  • 8.3 Strategier for overslag (5, 6, 7, 8, 9, 10)
  • 8.4 Vurdere om svar i addisjons- og subtraksjonsoppgaver er rimelige (10)
  • 8.5 Vurdere om svar i multiplikasjons- og divisjonsoppgaver er rimelige (10)

Forstå regneoperasjonene

9 Representasjon, regnefortellinger og tallsymboler: addisjon og subtraksjon

  • 9.1 Se sammenhengen mellom telling og addisjon (2)
  • 9.2 Se sammenhengen mellom telling og subtraksjon (2)
  • 9.3 Telleferdigheter: kunne telle videre fra et gitt tall (2, 3)
  • 9.4 Telleferdigheter: kunne telle videre fra det største tallet
  • 9.5 Se sammenhengen mellom regnefortellinger med addisjon og subtraksjon, og bilder og objekter (2, 3)
  • 9.6 Se sammenhengen mellom regnefortellinger med addisjon og subtraksjon, og regnestykker (3, 4, 5)
  • 9.7 Forstå den kommutative lov for addisjon (f.eks. at 3 + 6 = 6 + 3) (4, 5)
  • 9.8 Forstå den assosiative lov for addisjon (f.eks. at 3 + (7 + 5) = (3 + 7) + 5)
  • 9.9 Relatere hendelser fra hverdagslivet til regnestykker med addisjon og subtraksjon, og omvendt.
  • 9.10 Se sammenhengen mellom addisjon og subtraksjon

10 Representasjon, regnefortellinger og tallsymboler

  • 10.1 Dele objekter likt
  • 10.2 Se sammenhengen mellom regneoperasjonene multiplikasjon og divisjon, og bilder og objekter (4, 5, 6)
  • 10.3 Se sammenhengen mellom regnefortellinger og multiplikasjon (4, 5, 6, 7, 8)
  • 10.4 Se sammenhengen mellom regnefortellinger og situasjoner med både delingsdivisjon og målingsdivisjon (6, 7)
  • 10.5 Multiplum, faktor og primtall (8, 9)
  • 10.6 Forstå den kommutative lov for multiplikasjon
  • 10.7 Forstå den assosiative lov for multiplikasjon
  • 10.8 Forstå den distributive lov for multiplikasjon (6, 7, 8)
  • 10.9 Se sammenhenger mellom multiplikasjon og forholdstall, og kunne regne med det (7, 8, 9, 10)

11 Multiplikasjon og divisjon med tall mindre enn 1

  • 11.1 Betydningen av multiplikasjon med tall mindre enn 1 (brøk og desimaltall) (8, 9, 10)
  • 11.2 Betydningen av divisjon med tall mindre enn 1 (brøk og desimaltall) (9, 10)

12 Bruk av parenteser og rekkefølgen til regneoperasjonene

  • 12.1 Enkel bruk av parenteser
  • 12.2 Bruk og tolkning av parenteser og rekkefølgen av operasjonene

13 Velge effektive utregningsmetoder

  • 13.1 Velge effektive utregningsmetoder, inkludert overslag

Regning

14 Tabellkunnskaper: addisjon og subtraksjon

  • 14.1 Ha automatisert svarene på enkle addisjons- og subtraksjonsstykker (3, 4, 5)
  • 14.2 Ha automatisert strategier for de mest grunnleggende addisjons- og subtraksjonsstykkene (3, 4, 5)

15 Tabellkunnskaper: multiplikasjon og divisjon

  • 15.1 Gjenkjenne multiplikasjonsstykker (5)
  • 15.2 Ha automatisert eller raskt kunne rekonstruere det meste av den lille multiplikasjonstabellen (5, 6)
  • 15.3 Ha automatisert eller raskt kunne rekonstruere den lille multiplikasjonstabellen (6, 7, 8, 9, 10)

16 Utvidede Tabellkunnskaper: addisjon og subtraksjon

  • 16.1 Utvidede tabellkunnskaper i addisjon (4, 5, 6)
  • 16.2 Utvidede tabellkunnskaper i subtraksjon (4, 5, 6, 7, 8, 9)
  • 16.3 Utvidede tabellkunnskaper i addisjon og subtraksjon, inkludert desimaltall (5, 6, 7, 8, 9, 10)

17 Utvidede Tabellkunnskaper: multiplikasjon og divisjon

  • 17.1 Utvidede tabellkunnskaper i multiplikasjon (6, 7, 8, 10)
  • 17.2 Utvidede tabellkunnskaper i divisjon (7, 8, 9, 10)
  • 17.3 Utvidede tabellkunnskaper i multiplikasjon og divisjon, inkludert desimaltall (9)

18 Hoderegning: addisjon og subtraksjon

  • 18.1 Bruke andre strategier enn telling for hoderegning med addisjon og subtraksjon (3, 4, 5, 6, 7, 8 ,9, 10)
  • 18.2 Legge sammen mer enn to ensifrede tall ved hjelp av hoderegning (4)
  • 18.3 Legge sammen to- og tresifrede tall ved hjelp av hoderegning, inkludert desimaltall (6, 7, 8, 9, 10)

19 Multiplikasjon og divisjon som hoderegning

  • 19.1 Multiplikasjon av et tosifret tall med et ensifret tall i hodet (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
  • 19.2 Divisjon av to- og tresifrede tall med et ensifret tall og andre enkle divisorer (f.eks. 10, 20) (6, 7, 8, 9, 10)

20 Skriftlig addisjon og subtraksjon

  • 20.1 Skriftlig addisjon (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
  • 20.2 Skriftlig subtraksjon (4, 5 ,6, 7)
  • 20.3 Regning med brøk (7, 10)

21 Skriftlig multiplikasjon og divisjon

  • 21.1 Enkel skriftlig multiplikasjon (6, 7)
  • 21.2 Enkel skriftlig divisjon (7, 9)
  • 21.3 Skriftlig multiplikasjon og divisjon med rest (7, 8, 9, 10)
  • 21.4 Regning med brøk (7, 8, 9, 10)

22 Bruk av lommeregner

  • 22.1 Bli fortrolig med lommeregneren (4, 5)
  • 22.2 Bruk av lommeregner til addisjon og subtraksjon (4, 5, 7, 8, 9, 10)
  • 22.3 Bruk av lommeregner til alle de regningsartene (+,−,×,÷)
  • 22.4 Bruk av lommeregner i forbindelse med penger, valg av rekkefølge for inntasting, bruk av minnetast, bruk av prosenttast, bruk av konstante funksjoner, legge inn brøk (6, 7, 8, 9, 10)