Hopp til hovedinnhold

Kobling mellom håndboka og kartleggingstestene

4.1 Desimaltallnotasjon inkludert penger og måling (5, 6, 7)

Introduksjon

Barn møter desimaltall før de lærer om det på skolen. Vi bruker fortsatt desimaltall for penger når det gjelder pris på varer, men elevenes erfaringer er færre i dag enn da vi hadde ett-, to-, fem-, ti-, tjuefem- og femtiøringer. Barns misoppfatninger knyttet til desimaltall, kan skyldes

  • erfaringer fra dagliglivet. Hvordan vi leser pengebeløp og målte størrelser, kan gi en overfladisk fornemmelse av hva desimaltall med en eller to desimaler betyr.
  • at elevers kunnskap om og erfaringer med hele tall blir generalisert til også å gjelde for desimaltall. Eksempler på misforståelser og misoppfatninger Vi vil bruke eksempler med penger og fra området måling for å se på disse misforståelsene om desimaltall.
  • 6,50 kr leses som «seks femti». Eleven kan da tro at 6,50 er satt sammen av to separate tall, «seks» og «femti», og at sifrene på hver side av desimaltegnet er to ulike sett av hele tall.

Det er naturligvis en helt hverdagslig forkortelse å si «seks femti». Å lese det som «seks komma fem null kroner» høres ganske kunstig ut, selv om det matematisk er korrekt. Kommaet mellom heltallene og desimalene blir sjelden brukt i dagligtalen. I eksempelet har vi oversatt et beløp, uttrykt som kroner, til to beløp uttrykt som kroner og øre. Da kan vi si «femti» i stedet for «fem null». Det må være tydelig om vi vil uttale et beløp eller et mål som to ulike enheter, «sju meter og førti centimeter», eller som en enkelt enhet, «sju komma fire meter», eller «sju hundre og førti centimeter». For å få oppklart misoppfatningene må elevene forstå at kommaet er en indikator på hvor de finner «det hele sifferet», og at desimalene har mindre verdi enn enerne.

  • Eleven sier «veggen er ni meter og førti høy», ikke «ni meter og 40 centimeter».
  • Eleven sier «lommeregneren viser fire komma fem, det betyr fire kroner og fem øre».

I noen sammenhenger er det nyttig å bruke eksempler med penger og måling til å fremme forståelse av desimaltall, men i andre sammenhenger være en kilde til misoppfatninger. Det er viktig å understreke likhetene og ulikhetene mellom begrepet desimaltall og bruk av desimaltall for å uttrykke pengebeløp eller målte størrelser

Anbefalinger og gode spørsmål

Bruk som eksempler desimaltall fra barnets omgivelser. Det kan være pris på varer i butikker og i aviser, bensinpriser, lengde og volum til kjente gjenstander og tidtaking ved sportsøvelser. Lag for eksempel videosnutter av sportsbegivenheter som viser tidtaking, og diskuter hva tidene betyr. Da vil barnet forstå at desimaltall er en del av hverdagslivet.

Den nøyaktige notasjonen av desimaltall er av mindre betydning på dette stadiet. Hvis hensikten er å lære om desimaltall, er det nødvendig å bruke ulike fysiske og visuelle modeller med desimaltall, og eksempler som har ulikt antall siffer bak kommaet. For eksempel kan Base 10-materiell, papir- og plastikkpenger, linjaler, målebånd og stoppeklokker være egnet til å oversette tallsymboler til mer visuelle bilder.

Når et desimaltall leses som to hele tall, må læreren insistere på at begge enhetene er uttrykt, for eksempel «fire kroner og femti øre» eller «sju liter og fire desiliter». Alternativt må en si «fire komma fem null kroner» og «sju komma fire liter». Det er anbefalt å synliggjøre begge uttrykksformene.